FAQ

Om je contract te beëindigen, stuur je een ondertekende beëindigingsbrief naar de supportdesk.van IoT Easy Connect.

T-Mobile zal je voor het verstrijken van de looptijd informeren. Op dat moment kun je een nieuw product aanschaffen op basis van de dan geldende voorwaarden en tarieven (contract renewal). De nieuwe voorwaarden en contractlooptijd gaan in zodra de vorige looptijd is verstreken. Je kunt je simkaarten met een bedenktijd van 12 maanden na het verstrijken van de contractlooptijd opnieuw activeren. Als er na deze bedenktijd geen nieuw product wordt besteld, wordt het contract beëindigd en wordt de simkaart onbruikbaar.
Belangrijk: we bieden geen contractverlenging aan voor IoT Easy Connect Start. IoT Easy Connect Start is een eenmalig product en niet verlengbaar.

Ja, het is mogelijk om meerdere gebruikersaccounts aan te maken in het IoT Easy Connect portaal en ze verschillende rollen of rechten toe te wijzen. Via het tabblad ’Gebruiker‘ in de portal kan de oorspronkelijke eigenaar van het klantaccount nieuwe gebruikers aanmaken en beheren. De volgende rollen zijn beschikbaar in de portal:

• Eigenaar: dit is de oorspronkelijke gebruiker van het account en kan niet worden gewijzigd. Deze rol kan alle functies ten volle benutten en beheerders en gebruikers beheren. De rol ’Eigenaar‘ kan worden toegewezen aan een nieuw toegevoegde gebruiker.
• Beheerder: De rol "Beheerder" heeft alle rechten (inclusief de API-toegang) en kan het account beheren en gebruikers maken en verwijderen.
• Gebruiker: de rol ’Gebruiker‘ kan alle details in het klantenportaal zien en simkaarten beheren, maar kan geen nieuwe bestellingen starten of de kaarten aanvullen. De ’Gebruiker‘ heeft geen toestemming om de simkaarten te kopen of op te waarderen.
• API-gebruiker: de rol ’API-gebruiker‘ is ontworpen om de REST API op de API-webpagina-interface of applicaties rechtstreeks via HTTPs te gebruiken en definieert de API-clientreferenties voor applicatietoegang. Gebruik vereist de specificatie van individuele OAuth2 client_id en client_credentials.

Om nieuwe gebruikers aan te maken, is de volgende informatie vereist: Voor- en achternaam, e-mailadres (gebruikt als login) en gewenste rol.

API-gebruikers hebben het klant-accountnummer als voorvoegsel in de opgegeven client_credential.

Nadat je een nieuwe gebruiker hebt aangemaakt, wordt er een e-mail naar het nieuwe e-mailadres gestuurd om een nieuw wachtwoord voor de portal in te stellen. Voor API-gebruikers is de uitzondering dat client_credential moet worden opgegeven bij het instellen van een nieuwe gebruiker.

Als je een van je simkaarten kwijt bent, neem dan onmiddellijk contact op met de IoT Easy Connect support desk.

Om je wachtwoord opnieuw in te stellen gebruik de link ‘Wachtwoord vergeten’ op de aanmeldingspagina van het IoT Easy Connect portaal. Je ontvangt vervolgens een e-mail met een inloglink en verdere instructies.

De e-mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen is mogelijk terechtgekomen in je spam-map. Als je de e-mail nog steeds niet hebt ontvangen, neem dan contact op met de IoT Easy Connect supportdesk om je e-mailadres te laten verifiëren.

De link ’wachtwoord opnieuw instellen’" is maar een korte tijd geldig. Gebruik opnieuw de link ’Wachtwoord vergeten‘ om het wachtwoord te resetten. Je ontvangt een nieuwe link naar het geregistreerde e-mailadres.

Je kunt je wachtwoord op elk moment wijzigen. Als dit echter niet voldoende is, neem dan contact op met de IoT Easy Connect support desk. 

Om in te loggen op het IoT Easy Connect portaal, gebruik je het e-mailadres dat aan je gebruikersgegevens is gekoppeld, niet het e-mailadres dat bij de klantgegevens hoort. Controleer dus of je het juiste e-mailadres gebruikt.

Tijdens het bestelproces vragen we de klant om een btw-nummer in te voeren; Een landcode van 2 letters XX gevolgd door cijfers. Voor Nederlandse klanten en zakelijke klanten zonder btw-nummer wordt de factuur altijd met btw opgemaakt.

Zodra de bestelling is geplaatst, wordt er een bevestigingsmail gestuurd naar het e-mailadres dat je hebt ingevoerd tijdens de registratie. Controleer je e-mailadres en de juiste spelling van dit adres in het portaal. Controleer ook je spam-map.

Voordat we de IoT Easy Connect simkaart blokkeerden, stuurden we een e-mail met informatie over de deactivering en de reden. Die-mail bevat alle relevante informatie.

Ja, voor opwaarderingen biedt T-Mobile de volgende online betalingsmogelijkheden:

• iDeal-betaling
• Creditcard betaling

Ja,de minimale ordergrootte voor IoT Easy Connect-simkaarten is 5 simkaarten.
Simkaarten moeten in veelvouden van 5 stuks worden besteld omdat zij in blisterverpakkingen.van 5 stuks zitten. 

IoT Easy Connect is er alleen voor zakelijke klanten en daarom vermelden we altijd btw op de factuur. Indien je geen btw-nummer hebt, kun je het veld leeg laten op onze bestelpagina.

Een bestelling wordt geleverd na succesvolle betaling. Als je simkaarten niet binnen de gebruikelijke levertijden worden geleverd, neem dan contact op met de support desk van IoT Easy Connect.

Om de prijs voor je laag te houden, ondersteunt dit product geen traditionele factureringsmethoden die hogere overheadkosten met zich meebrengen. Je kunt simkaarten en opwaarderingen online betalen met iDeal of een creditcard. Als alternatief kun je ervoor kiezen om een vooruitbetaling te doen via bankoverschrijving. Je hebt 14 dagen de tijd om de rekening te voldoen.

Je kunt aanvullende details voor levering invoeren onder leveringsopties tijdens het bestellen in het portaal.

Als de goederen beschadigd of defect zijn, neem foto's van de beschadigde goederen. Neem vervolgens onmiddellijk contact op met de IoT Easy Connect support desk.

Als je je bestelling wilt wijzigen, neem meteen contact op met de IoT Easy Connect support desk.

Helaas kun je de bestelhoeveelheid niet wijzigen na het plaatsen van de bestelling, omdat deze al in behandeling is. 

Ja, het verbruikte datavolume wordt gemeten en verrekend met het tegoed met een nauwkeurigheid van 1 kByte. Zowel overheadgegevens die voortvloeien uit het gebruik van de respectievelijke protocollen, zoals UDP of TCP, als de content-gegevens (payload) worden meegeteld voor het verbruik. Alle transportgegevens tussen het apparaat, modem en applicatie worden hierin meegeteld. Dit omvat zowel uplink- als downlink-datapakketten.

Het btw-nummer is nodig voor de uitwisseling van goederen en diensten binnen de EU. De IoT Easy Connect producten worden vooralsnog alleen verkocht aan klanten met een in Nederland geregistreerd kantoor met een factuuradres in Nederland. Voor Nederlandse klanten heeft het geen gevolgen als het btw-nummer ontbreekt. Omdat T-Mobile in Nederland is gevestigd, worden facturen inclusief Nederlandse btw.opgesteld.

De gegevens op de factuur komen overeen met de gegevens die zijn opgeslagen in het IoT Easy Connect portaal. Vergelijk je factuur met je klantgegevens in het portaal.

Om je factuur te bekijken, log in op het IoT Easy Connect portaal en ga in het hoofdmenu naar de menu-optie ’Orders‘. Daar kun je jouw facturen inzien en downloaden. 

De factuur wordt geleverd als een pdf-bestand. Om dit te kunnen openen heb je Adobe Reader nodig op je computer. Adobe Reader is gratis online verkrijgbaar via https://get.adobe.com/nl/reader. Log in op het IoT Easy Connect portaal, ga naar de menu-optie ’Orders‘ en download je factuur

Als je geen factuur of bevestiging hebt ontvangen, controleer of je bestelling is geaccepteerd. Als de bestelling zichtbaar is in je klantaccount, controleer je emailadres en corrigeer dit indien nodig. Hierna kun je je factuur downloaden via het portaal.

Het datagebruik wordt gemeten met een resolutie van 1kByte en het dataverbruiik wordt per byte verrekend met je datategoed.

Je ontvangt een plastic 3-in-1 simkaart met uitdrukbare vormfactoren 2FF, 3FF, 4FF (mini, micro & nano).

Nee, een spraakdienst is niet inbegrepen bij IoT Easy Connect-producten. Deze IoT-producten ondersteunen alleen data- en sms-diensten.

Ja, het opwaarderen van data- en sms-tegoed wordt ondersteund bij IoT Easy Connect en IoT Easy Connect Low Power producten. Tussentijds kun je altijd extra data- en sms-tegoed bijkopen via het IoT Easy Connect portaal. Hierbij blijft de oorspronkelijke contractperiode van de simkaart ongewijzigd. 
Let op: opwaarderen wordt niet ondersteund bij IoT Easy Connect Start. 

Als het tegoed van een simkaart is opgebruikt vóór het einde van de contractlooptijd, blijft de simkaart actief. Echter, het apparaat dat de simkaart gebruikt, kan niet communiceren zonder data- of sms-tegoed. Je kunt op elk moment een opwaardering kopen via het IoT Easy Connect portaal. Hiermee verhoog je het data- en sms-tegoed voor een gegeven simkaart. Dit blijft mogelijk tot het einde van de contractlooptijd.
Let op: tegoed opwaarderen wordt niet ondersteund bij IoT Easy Connect Start.

Simkaarten die gedurende langere tijd geen gegevens verzenden of ontvangen, blijven actief. Als de contractlooptijd is verstreken en het contract wordt niet verlengd binnen de daaropvolgende 12 maanden dan zal T-Mobile het individuele contract automatisch beëindigen en de simkaart deactiveren. Deze deactivatie is onomkeerbaar.
Let op: IoT Easy Connect Start simkaarten en hun tegoeden vervallen na 12 maanden, ondersteunen opwaarderen niet en kunnen niet worden verlengd.

Ons IoT Easy Connect-portfolio biedt 4 Low Power (LPWA) IoT en 3 reguliere IoT varianten.

Ja, IoT Easy Connect-simkaarten maken gebruik van ’steered roaming‘. In een gegeven roaming-land bieden wij ten minste twee voorkeurpartnernetwerken (roaming partners) aan. Controleer onze website regelmatig voor updates over internationale roaming voor LTE-M en NB-IoT.

Ja, onze IoT Easy Connect simkaarten ondersteunen naadloze grensoverschrijdende connectiviteit. Dit werkt echter alleen met de 2G-, 3G-, 4G- en LTE-M connectiviteit. De NB-IoT-technologie ondersteunt de zogenaamde ’naadloze cel handover‘ niet. In dat geval wordt de datasessie verbroken en moet deze opnieuw worden opgebouwd. Omdat NB-IoT een berichtenservice is met kleine hoeveelheden gegevens per bericht, zou dit in de praktijk geen probleem moeten zijn. Controleer onze website regelmatig voor updates over internationale roaming met LTE-M en NB-IoT. 

Nee, helaas. Dit product wordt exclusief aangeboden aan de zakelijke markt en is niet beschikbaar voor particulieren.

Nee, helaas. Dit product wordt exclusief aangeboden aan de zakelijke markt en is niet beschikbaar voor particulieren.

Je kunt elke productvariant van IoT Easy Connect kopen en gebruiken die we aanbieden via onze online shop. Bij IoT Easy Connect zit je niet vast aan maandelijks terugkerende facturen. Ideaal dus voor testdoeleinden. Voor prototype ontwikkeling en testen met NB-IoT kun je kiezen voor IoT Easy Connect Start.

Ja, je kunt de configuratie aanpassen zodat je simkaart bijvoorbeeld alleen 4G-connectiviteit gebruikt. Dit wordt in het algemeen gedaan via de configuratie-instellingen van de M2M/IoT-modem.

De IoT Easy Connect simkaart zijn 3-in-1 simkaarten. Je kan het formaat uitdrukken die je nodig hebt (mini, micro of nano). Daarom wordt tijdens het bestellen geen formaatkeuze aangeboden.

Een IoT Easy Connect simkaart is altijd gekoppeld aan een account. Als je meerdere accounts hebt, controleer dan al je accounts om de desbetreffende simkaart te vinden.

Je kunt simkaarten via het portaal afzonderlijk inactief maken dmv de Block en Unblock commando's.

De simkaart gegevens zijn onderdeel van de specificaties voor IoT Easy Connect. Deze zijn te vinden in de IoT Easy Connect webshop.

Bekijk hiervoor de technische specificaties van IoT Easy Connect. Je kunt ze vinden in de IoT Easy Connect webshop.

Bij het selecteren van ’Lock IMEI bij eerste verbinding‘ is de IMEI-Lock al binnen het systeem voorbereid. Bij de eerste netwerkverbinding wordt deze simkaart vergrendeld op de IMEI van het apparaat waarin hij op dat moment wordt gebruikt. Daarna kan deze simkaart niet worden gebruikt in een ander apparaat, zolang de IMEI Lock actief is.

Ja, IoT Easy Connect ondersteunt data- en sms-connectiviteit. De simkaarten hebben hiervoor zowel een data- als een sms-tegoed. 

LTE-M- en NB-IoT-technologieën ondersteunen beide batterijgevoede IoT-apparaten, in tegenstelling tot reguliere dataconnectiviteit via 2G-, 3G- en 4G-netwerken. LTE-M en NB-IoT bieden beide een betere indoor-dekking in vergelijking met reguliere dataconnectiviteit via 2G-, 3G- en 4G-netwerken. Echter, LTE-M heeft een hogere bandbreedte, een lagere latency en hogere datasnelheden in vergelijking met NB-IoT. Aan de andere kant, biedt NB-IoT een nog langere batterijduur en een nog betere indoor-dekking in vergelijking met LTE-M. Met andere woorden: het is de combinatie van eigenschappen van LTE-M die deze technologie uniek en relevant maakt. Voor bepaalde gebruikssituaties voldoet LTE-M aan de eisen welke niet kunnen worden ingevuld met NB-IoT, en ook niet met reguliere dataconnectiviteit op 2G-, 3G- of 4G-netwerken.

Ja, LTE-M ondersteunt naadloze cell handovers.

Over het algemeen wordt het tegoed binnen 60 minuten opgehoogd na ontvangst van de betaling. Voor betalingen tot € 5.000,- raden wij aan om iDeal of een creditcard te gebruiken. Om veiligheidsredenen kunnen betalingen boven de € 5.000,- alleen via een bankoverschrijving worden gedaan. Hiermee is een administratieve verwerkingstijd gemoeid waarna pas de data- en sms-tegoeden worden opgehoogd.

Je kunt hiervoor een top-up (opwaardering) kopen via het IoT Easy Connect portaal. Hiermee verhoog je de data- en sms-tegoeden voor een gegeven simkaart.

Je data- en sms-tegoed blijven gedurende de hele contractlooptijd geldig. Deze periode is 60 maanden voor IoT Easy Connect en IoT Easy Connect Low Power. Voor IoT Easy Connect Start is de looptijd 12 maanden.

Nee, je data- en sms-tegoeden vervallen bij het aflopen van de contractperiode. Deze periode is 60 maanden voor IoT Easy Connect en IoT Easy Connect Low Power. Voor IoT Easy Connect Start is de contractperiode 12 maanden.

Je simkaart is actief en bruikbaar gedurende de gehele contractperiode. IoT Easy Connect en IoT Easy Connect Low Power hebben een contractperiode van 60 maanden. IoT Easy Connect Start heeft een contractperiode van 12 maanden.

IoT Easy Connect ondersteunt geen IPsec.  IoT Easy Connect maakt gebruik van OpenVPN om een veilige SSL/TLS tunnel op te bouwen tussen je applicatieserver en ons netwerk. 

IoT Easy Connect biedt een dienst genaamd 'Data Streamer'. Met de Data Streamer-functie kun je realtime Event- en Gebruiksgegevens voor uw SIM-kaarten naar je laten toesturen. De Data Streamer pusht de rapport data rechtstreeks naar uw server via een REST API of een cloudservice naar keuze: AWS Kinesis, AWS S3 of DataDog.

IoT Easy Connect biedt een REST API waarmee je alle relevante functies voor het beheren, besturen en bewaken van je SIM-kaarten vanuit een extern systeem kunt doen. Er is een gebruikershandleiding voor deze API beschikbaar in het IoT Easy Connect-portaal.

De OpenVPN-client moet worden geinstalleerd op de computer/server die de gegevens van je IoT-apparaten zal ontvangen. Voor instructies kunt je de OpenVPN Guide downloaden van het IoT Easy Connecy portaal. Deze is te vinden onder het onderwerp 'FAQ & Informatie'.
 

Voor instructies kunt u de Data Streamer Guide downloaden van het IoT Easy Connecy-portaal. Deze is te vinden onder het onderwerp 'FAQ & Informatie'.

T-Mobile gebruikt LTE-band 8 (900 MHz) voor NB-IoT-communicatie. De NB-IoT-module (bijv. de Quectel BG96) moet worden geconfigureerd naar de band 8 met het volgende AT-Commando: AT + QCFG = "band", 0,0,80,1. Bovendien moet het netwerk van T-Mobile Nederland (20416) worden toegewezen: AT + COPS = 1,2, "20416", 9. Bijn IoT Easy Connect wordt NB-IoT ondersteund in de netwerken van Nederland, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Oostenrijk, Slowakije en Tsjechië.

Ga naar het onderwerp 'FAQ & Informatie' op het IoT Easy Connect portaal of webshop . Daar hebben wij een handleiding beschikbaar om te downloaden (OpenVPN Guide).

IPsec is helaas niet beschikbaar bij IoT Easy Connect. 

Bij het opzetten van de VPN dient het juiste 'credentials.txt'-bestand gebruikt te worden. Dit bestand is beschikbaar in het IoT Easy Connect portaal. Navigeer na inloggen naar Settings > OpenVPN en download de credentials.

Op de IoT Easy Connect Portal en webshop gaat u naar het onderwerp 'FAQ & Informatie'. Daar hebben wij een handleiding beschikbaar om te downloaden (Customer API Guide).

NB-IoT staat geen continue verbinding toe bij het wisselen van radiocellen. Het moet opnieuw verbinding maken wanneer de radiocel verandert.

Het APN-adres voor IoT Easy Connect is: iot.t-mobile.nl 
De APN en andere netwerkinformatie is beschikbaar in het IoT Easy Connect portaal: navigeer na inloggen naar Settings > Network settings om de details te vinden.

Je kunt het type besturingssysteem via het IoT Easy Connect portaal wijzigen. Navigeer na inloggen naar: Settings > OpenVPN Je kunt kiezen uit OpenVPN clients voor Windows of Linux/macOS.

Je kunt de status controleren en zien hoeveel data is gebruikt in het IoT Easy Connect portaal. Houd er rekening mee dat bij het gebruik van bepaalde toegangstechnologieën zoals NB-IoT, de verbinding wordt verbroken bij het wisselen van radiocellen.

Helaas is slechts één VPN-token per account beschikbaar.

T-Mobile zorgt voor een transparante dataverbinding via 2G, 3G. 4G/LTE. De applicatie van de klant gebruikt TCP of UDP als transportprotocol. LTE-M ondersteunt zowel TCP als UDP transportprotocollen. NB-IoT ondersteunt alleen het UDP transportprotocol.

Ja, over het algemeen is het mogelijk de configuratie in je IoT-apparaat te wijzigen opdat bijvoorbeeld de dataoverdracht uitsluitend via 3G mogelijk is.Hiertoe moet je jouw IoT-apparaat dmv AT-commando's programmeren.

Controleer de status en verbruik van je sms-tegoed in het IoT Easy Connect portaal.

Helaas wordt de browser van Microsoft Internet Explorer niet ondersteund. Onze IoT Easy Connect-website en online shop zijn ontworpen voor gebruik met de huidige webbrowsers. Dit zijn: Firefox versie 61 en hoger, Chrome versie 67 en hoger, Microsoft Edge versie 42 en hoger, en Safari versie 11 en hoger.

Nee, het verzenden en ontvangen van sms-berichten is alleen mogelijk tussen het IoT-apparaat waarin de simkaart zit en je IoT-applicatieserver.

De toegang tot het mobiele netwerk maakt gebruik van de algemene beveiligingsmechanismen bepaald door de mobiele radiostandaarden. De gegevens worden middels een VPN-verbinding via het internet overgebracht tuseen jouw  IoT-applicatieserver en ons IoT-platform. Hiervoor ondersteunen we OpenVPN.

Ja, T-Mobile heeft een lijst van gecertificeerde IoT-apparaten. Deze lijst wordt regelmatig bijgewerkt. De huidige lijst vind je hier: https://tmnl.iotsolutionoptimizer.com/Learn/UserGuides

Raadpleeg de website van T-Mobile voor de meeste recente overziccht van roaming netwerken voor IoT Easy Connect. Hier: Actuele bereik van Internet of Things | T-Mobile Zakelijk

  • De IoT Easy Connect simkaart ondersteunt GPRS data over 2G, 3G, 4G en LTE Cat-M1 (LTE-M). Belangrijk: deze simkaart is NIET geoptimaliseerd voor batterijgevoede IoT-apparaten.
  • De IoT Easy Connect Low Power simkaart ondersteunt LTE Cat-NB1 (NB-IoT) en LTE Cat-M1 (LTE-M). Deze simkaart is geoptimaliseerd voor batterijgevoede IoT-apparaten.
  • De IoT Easy Connect Low Power simkaart ondersteunt uitsluitend LTE Cat-NB1 (NB-IoT). Deze simkaart is geoptimaliseerd voor batterijgevoede NB-IoT-apparaten

De specificaties van de producten vind je op de T-Mobile website of via de IoT Easy Connect webshop - hier: https://easyconnect-shop.iot.t-mobile.nl/tmnl-shop/shop/cart

Het portaal omvat onder meer:

• Monitoring en beheer van je simkaarten in termen van verbruik, looptijd en simkaartstatus
• Beheer van klantgegevens zoals afleveradres, factuuradres of betaalmiddel
• Creatie en beheer van gebruikersprofielen, elk met speciaal toegewezen rechten en toegangsgegevens
• Aankoop van extra simkaarten en opwaarderingen om data- en sms-tegoeden op te hogen.

Nee, roaming voor IoT Easy Connect is alleen beschikbaar in deze Europese landen (31): Nederland, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino (Italië), Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Zweden

Voor internationale roaming en maatwerk in IoT neem alsjeblieft contact op met onze B2B Sales collega's - hier: https://www.t-mobile.nl/zakelijk/internet-of-things-formulier

Kun je geen antwoord op je vraag vinden in de FAQs?

Vul het contactformulier in zodat wij je kunnen voorzien van de best mogelijke hulp.


INFORMATIE